מה לבדוק לפני קניית רכב יד שניה?

 

אם את רוצה לקנות רכב את בטח יודעת שיש המוון דברים שצריך לבדוק.

אז בדקתי חקרתי ושאלתי, וגם התייעצתי עם מומחה בתחום יעקב כרמלי, יועץ לרכישת רכב, ניסיתי לכסות את כל  מה שחשוב וכדאי לדעת. כדי שכל אחת תוכל ללכת ולקנות רכב לבד.

לפני הרכישה- הגדרת תקציב ולאיזה שימוש הרכב מיועד.

חשוב להגדיר מה התקציב ולכלול בתוכו את עלות הביטוח.

וגם לחשוב לאיזה שימוש הרכב בעיקר מיועד אם לנסיעות בתוך העיר מחוץ לעיר אם צריך רכב משפחתי, אם יש צורך בתא מטען גדול? האם יש צורך ברכב קטן שיכנס לחניות של תל אביב? בקיצור להחליט איזה סגנון רכב רוצים ומה הצרכים.

סבלנות- לא קונים רכב תוך יום וגם לא יומיים.

לא מומלץ ולא כדאי לקנות רכב בלי בדיקות ובירורים  ובלי להכיר את השוק ולכן לא כדאי למהר, “העיקר לקנות” אלא להכיר את השוק. אני חושבת שכדאי לראות כמה רכבים ואז החושים מתחדדים ויותר קל להתמקד ולדעת מה רוצים. סך הכל מדובר על הוצאה כספית מאד גדולה ולא כדאי להקל ראש בנושא.

ממי כדאי לקנות רכב? – מן הסתם מאדם פרטי- אבל למה בעצם?

כדאי כמובן לקנות מאדם פרטי ולא מחברת השכרת רכב או מסוחר. רכבים מחברות השכרה הם לרוב “חרושים” נסעו עלייהם יותר. הם עברו כמה ידיים וכמה נהגים, הם לרוב שימשו אנשים שקיבלו את הרכב מהעבודה ולא התייחסו אליו בכבוד הראוי.

אפשר לקנות רכב מסוחר, הבעיה היא עם אנשים שלא מגלים שהם סוחרים ומשקרים שהם מוכרים פרטיים. כדי לבדוק זאת כאשר מתקשרים לגבי מודעה על רכב אפשר להגיד “היי, אני מתקשרת לגבי הרכב” אם המוכר שואל איזה רכב בכנראה יש לו כמה רכבים ואם הוא לא מספר את זה שהוא סוחר זה חשוד.  כדאי לברר בטלפון כמה שיותר פרטים כדי לא ללכת סתם ולבזבז זמן.

הגענו לפגישה- מה צריך לעשות? ומה לבדוק?

כדאי ללכת לראות רכב רק באור, מכיוון שבחושך קשה יותר לראות מכות ופגמים חיצוניים ברכב.

אם המוכר מוכר את הרכב עבור מישהו אחר, יש לבקש ממנו יפוי כח. כך בודקים שהרכב לא גנוב או שהמוכר לא משקר.
שאלות שיש לשאול על הרכב מבחינה מכנית:
מבחינה מכנית צריך לשים לב לכמה דברים עיקריים:
צמיגים:
לבדוק שהצמיגים לא שחוקים או יבשים.
לבדוק שלא שחוקים רק בצד אחד (זה יכול להעיד על פרונט לא מכוון)
מצבר:
בתוך המכסה מנוע יש מצבר, ועל המצבר צריך להיות תאריך יצור יש לבדוק שהוא לא עובר את ה-3 שנים.
רצועת טיימינג:
יש לשאול את המוכר מתי הוחלפה רצועת טיימינג. מדובר על רצועה ברכב שיש להחליף כל 100,000 ק”מ. והעלות של ההחלפה הינה כ- 1,000 ש”ח ולכן כדאי לשאול מתי הוחלפה ולבקש קבלות על כך.
מנוע:
יש לבדוק אם יוצא עשן מהמנוע. בודקים את זה ע”י מעבר למצב ניוטרל ולשים גז מהר ועד הסוף. ואז אם יוצא עשן מהמנוע זה בעייתי.
יש 4 צבעים של עשן שכל אחד מעיד על בעיה אחרת, עשן סגול מנוע עם בלאי שאוכל הרבה שמן.
עשן לבן- מנוע שאוכל הרבה מים. עשן שחור- מנוע שאוכל הרבה דלק (לא רלוונטי לרכב שמתודלק עם סולר)
אם יש אדים מהמנוע וזה יום קר זה סביר והגיוני. בשאר המקרים עשן מעיד על רכב עם בעיה מכנית.
תאונות:
שאלה חשובה מאד ששואלים הרבה איך אפשר לוודא שהרכב לא עבר תאונה והוא רק יפה מבחוץ ובאמת הוא לא תקין?
אז ככה. זה לא אפשרי לדעת בוודאות, גם אדם עם נסיון של 30 שנה לא תמיד ידע בוודאות אם רכב עבר תאונה.
אז אפשר לשאול את המוכר ולקוות שהוא לא משקר, להצליב נתונים, לנסות לראות אם יש תיקוני צבע.
למקצוענים יש מכשיר לייזר שבודק מה העובי של שכבת הצבע ולפי זה ניתן לדעת אם הצבע מקורי של הייצרן או שהרכב נצבע שוב
ואז אפשר לדעת אם הרכב עבר שינויים משמעותיים וטראומות.
מיכל דלק:
בתוך המיכל של הדלק כדאי להציץ ולראות שאין מדבקה של דלקן מה שמעיד על רכב מחברת השכרה.
מנורות בקרה:
לבדוק שכל המנורות בקרה דולקות, לפעמים יש בעיה מכנית והמוכר במקום לתקן פשוט מנתק את המנורה אז חשוב להיות ערניים.
 אוקיי הרכב נראה סבבה והמוכר אפילו לא נראה רמאי- מה עכשיו?
כדאי לעשות סיבוב עם הרכב ולהקשיב למנוע לבדוק שאין רעשים מוזרים. אפשר ללנסות לבלום במהירות 60-80 ולראות אם ההגה או הבלמים רועדים.
לאחר מכן מומלץ לסוע למכון בדיקה, את מכון הבדיקה כדאי שאתם תבחרו ועדיף שלא יהיה בסמוך למקום מגוריו של המוכר היה יותר ממקרה אחד שהמוכר סיכם עם המכון בדיקה שיגידו שהכל בסדר למרות שהכל לא היה בסדר.
ההעברה בפועל- מה עושים שלא יאבד הכסף?
כדי להעביר את הבעלות יש לגשת לסניף דואר ביחד עם המוכר ולבצע את ההעברה. יש להצטייד מראש בתעודת זהות ורשיון.
אם המוכר אינו בעל הרכב הוא צריך להגיע עם יפוי כח מקורי של משרד התחבורה.
את התשלום עצמו כדאי לא לבצע במזומן אלא בשיק בנקאי, כדי להוציא שיק בנקאי יש לגשת לבנק למסור להם את הכסף במזומן או בשיק ולקבל תמורתו שיק בנקאי שאותו מוסרים למוכר.
בשום אופן לא לעשות העברה בנקאית כי אז אם תגשו לדואר ויתברר שהרכב מעוקל, כבר העברתם את הכסף ואין מה לעשות. את השיק אפשר פשוט לא למסור, ולכן כדאי להשתמש בשיק בנקאי.
 
כאשר תהיו בדואר הם בודקים אם יש עיקול על הרכב.  עיקול על הרכב נעשה כתוצאה מחוב של בעל הרכב, במקרה כזה הדואר לא יאפשר לעשות העברת בעלות.
כמו כן בדואר יציעו לכן לעשות בדיקה מול רשם המשכונות שהרכב לא משועבד, הבדיקה הזו עולה בדואר כ 70 ש”ח
אבל אפשר לעשות את אותה בדיקה באינטרנט בעלות של 10 ש”ח. פשוט נכנסים לאתר רשם המשכונות בוחרים לפי נכס, סוג הנכס הינו כלי רכב מכניסים מספר רכב ורואים אם יש עליו משכון.
את השעבוד. הדואר לוקח
ישנה אפשרות לרכוש רכב יד שניה מבעלות פרטית אבל בשיטה יותר קלה, לרכוש דרך חברות שמוכרות רכבים או להעזר ביועצי רכב, כתבתי על זה פוסט נוסף

כדי לקבל עוד מידע, טיפים ועדכונים את מוזמנת להכניס כתובת מייל בקוביה בצד שמאל —>

מוזמנת גם לעקוב אחרי “אוטול’ה” בפייסבוק

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן